Idé
Är idén originell, innovativ och löser ett verkligt problem?
Otydlig, otillräcklig eller dåligt genomtänkt.
Saknar kreativitet och misslyckas med att presentera en engagerande lösning.
Presenteras med precision. Idén är väl genomtänkt och verkar ha potential.
Det är väl genomtänkt och kan vara en attraktiv ny och spännande lösning.
Det är genomtänkt och tydligt förklarat. Idén är disruptiv, med potential att hitta nya marknader och användningsområden med övertygande argument.
Affärsmodell
Är affärsmodellen tydlig, realistisk och hållbar?
Otydlig, otillräcklig eller bristande i genomtänkt övervägande.
Brister i klarhet och kräver ytterligare förtydligande.
Presentationen är klar och välstrukturerad. Marknaden är definierad geografiskt och demografiskt..
Väl presenterad med stark marknadspotential. Tydlig och effektiv ekonomisk lösning.
En fantastiskt presenterad modell. Leverans- och betalningsprocessen är detaljerad och välstrukturerad. Den har potentialen att öppna upp för spännande affärsmöjligheter. Det kan bli ett hållbart företag med övertygande argument.
Skalbarhet
Har idén potential att växa och nå en stor marknad?
Saknar möjligheten att växa på en nationell nivå eller andra marknader.
En beskrivning saknas för en möjlig plan att skala upp till en nationell plan eller andra marknader.
Affärskonceptet kan attrahera, behålla och utöka sin kundbas. Dessutom har det potential och/eller andra fördelar.
En stark kundbas har etablerats. Den har tillväxtpotential och/eller skalbarhet.
En tydlig och trovärdig plan finns för att attrahera, behålla och utvidga kundbasen. Det finns stor tillväxtpotential inom andra områden med fördelar och möjligheter att skala upp.
Team
Har teamet relevant kompetens, erfarenhet och engagemang?
Det är irrelevant eller beskriver inte hur teamet ska uppnå den önskade kompetensen.
Teamets profiler är antingen ofullständiga eller dåligt utformade. Planen för att få dem att uppnå önskad kompetensnivå behöver förbättras.
Teamet kan ha de nödvändiga färdigheterna eller planerna för att förbättra.
TTeamet verkar ha de nödvändiga färdigheterna eller en plan för förbättring. Teamet visar också motivation och drivkraft.
Teamet har de nödvändiga färdigheterna och en välfungerande organisation eller en plan för förbättring. Dessutom visar teamet stor motivation och drivkraft.
Trovärdig 20%
Är idén väl underbyggd med fakta, forskning och kund-insikter?
Affärsplanen har ingen eller lite information om affärskonceptet. Det saknas diskussion om affärsrisker och hållbarhet. Tester och validering saknas mot de mest relevanta kunderna eller användarna.
Affärsplanen har en svag bedömning eller saknar detaljer om konceptet. Det finns en brist på diskussion kring affärsrisker och hållbarhet. Antaganden testas och verifieras inte mot viktiga kunder eller användare.
Det verkar finnas kunskap om affärskonceptet. En ordentlig riskbedömning genomförs. Affärskonceptet testas och verifieras mot viktiga kunder eller användare.
Teamet har en gedigen kunskap om affärskonceptet och området. Riktiga antaganden görs för att hantera risker och hållbarhet. Affärskonceptet har testats och verifierats mot viktiga kunder eller användare.
Teamet har en solid kunskap om affärskonceptet. Processer är på plats för att hantera risker och säkerställa hållbarhet. En robust plan har framgångsrikt validerats med viktiga kunder och användare. LOI, betalande kunder och partners finns tillgängliga.